Forum Miłośników 6 Pułku Lotnictwa Myśliwsko- Bombowego

Piła ( 1952-1998 )

Forum Forum Miłośników 6 Pułku Lotnictwa Myśliwsko- Bombowego Strona Główna -> SU-22 m4 -> Historia Su-22M4
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat 
Historia Su-22M4
PostWysłany: Czw 17:07, 06 Lip 2006
Filipsky
DOWÓDCA
DOWÓDCA

 
Dołączył: 24 Cze 2006
Posty: 220
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 7 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: EPPI





Cytat:
Su-22M4 (S-54K) militarium.net

Kilka lat po uruchomieniu produkcji kolejnej wersji Su-17 oznaczonej przez radzieckich wojskowych jako M4, w 1983 roku postanowiono opracować także jej wariant eksportowy. Tym jednak razem, przynajmniej sojusznicy z Układu Warszawskiego mogli liczyć na większą przychylność moskiewskich władz i samolot w swym wyposażeniu i uzbrojeniu był prawie identyczny jak Su-17M4. S-54 (także i S-54K) otrzymał dla uproszczenia konstrukcji nieregulowany stożek wlotowy, u nasady statecznika pionowego nowy chwyt powietrza mający zabezpieczyć chłodzenie znajdujących się na grzbiecie zespołów elektroniki. Po raz pierwszy w eksportowych Su, w miejsce silnika R-29BS-300 zainstalowano stosowany w wariancie radzieckim samolotu silnik AL-21F3. Po raz pierwszy także zintegrowano elementy awioniki i uzbrojenia w jeden wspólny kompleks oznaczony jako PrNK-54 Zaria z celownikiem S-17WG. Grupę urządzeń nawigacyjnych tworzą: radiotechniczne systemy bliskiej (RSBN-7S) i dalekiej (RSDN-10) nawigacji, automatyczny kompas ARK-22, radiowysokościomierz RW-21, znacznik przelotu nad radiolatarnią MRP-56, bezwładnościowy system kursu i pionu IKW-8, miernik prędkości podróżnej i kąta znoszenia DISS-7, centrala danych aerometrycznych SWS-II-72-3. Łączność zapewniała radiostacja R-862. Stację laserową Klen-PS wymieniono na wariant Klen-54. Elementem wyliczającym wszelkie dane dla PrNK-54 był integralny 16-bitowy komputer pokładowy CWM-20-22. Integracja nie współpracujących do tej pory ze sobą elementów awioniki umożliwiła realizowanie niedostępnych do tej pory zadań. Przede wszystkim pilot mógł wykonać atak na cel naziemny bez widoczności wzrokowej tylko z wykorzystaniem danych z systemów nawigacyjnych (znane musiały być jednak koordynaty przestrzenne celu). Przy locie według wskazań PrNK-54 na odległość 250 km błąd w wyliczeniu nawigacyjnym systemu sięga ok. 2800 metrów . Su-22M4 otrzymał zmodyfikowany system automatycznego sterowania w wersji SAU-22M-2. Środki samoobrony w porównaniu do Su-22M3 uzupełniono wytwarzającą aktywne zakłócenia podwieszaną stacją SPS-141MWGE (chociaż radzieckie Su-17M3 już ją używały) i montowanymi na kadłubie ośmioma kasetami wyrzutni ASO-2W (od 1987 nowszy model ASO-2WM) z dipolami PPR-26 (32 sztuki w kasecie). Novum w uzbrojeniu w porównaniu do wcześniejszych wersji Su-22 było wprowadzenie naprowadzanych telewizyjnie rakiet powietrze-ziemia Ch-29T (od 30 serii produkcyjnej) oraz przeciwradiolokacyjnych Ch-58 (wymagany zasobnik Wjuga-17). Su-22M4 posiada łącznie dziesięć punktów mocowania: cztery podkadłubowe i sześć podskrzydłowych o łącznym udźwigu 4000kg. Część z samolotów przystosowano do przenoszenia zasobnika KKR-1 i KK-1T. W latach 1984-90 powstało łącznie (dane przybliżone) 347 Su-22M4 dla Afganistanu, Angoli, Czechosłowacji, Iraku, Jemenu, NRD, Polski, Syrii i Wietnamu.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pią 10:59, 07 Lip 2006
FITTER 3005
DOWÓDCA
DOWÓDCA

 
Dołączył: 01 Lip 2006
Posty: 361
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 12 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Piła





Pierwsze malowania bojowe w oryginalnym kamuflażu radzieckim:

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pią 17:27, 07 Lip 2006
eReN
ZASŁUŻONY

 
Dołączył: 01 Lip 2006
Posty: 88
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wałcz (EPMI)





Co do malowania naszych suk to warto tutaj dodać że pilskie Su 22M4 były pierwszymi które po remontach otrzymały nowe malowania.
Tak więc pierwszym Su który opuscił WZL w nowym malowaniu był 3911, a w 1997 po wprowadzeniu kolejnych zmian w kamuflażu w nowym malowaniu wyleciał z Bydgoszczy 3214 ale został odrazu przekazany do 7 plbr w Powidzu i tam uczestniczył w ćwiczeniach "Orli Szpon 97" na którym otrzymał jak również i inne samoloty 6 pułku biały pas identyfikacyjny...
W późniejszym okresie samoloty trafiły do (8plmb) 8 elt gdzie służą do dziś, niestety już jako nieloty ...

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]
Pozdrawiam


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Śro 16:56, 20 Cze 2007
glubka75
Chorąży
Chorąży

 
Dołączył: 16 Lis 2006
Posty: 36
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: ZBĄSZYŃ





Kilka barw Suczek z innych krajów:



to czeski samolocik



peruwiański



wietnamski



węgierski


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Śro 16:16, 26 Wrz 2007
Bogdan Likus
VIP FORUM
VIP FORUM

 
Dołączył: 17 Sty 2007
Posty: 13
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Piła





Ostatnio mój uczeń kazał kupić gazetę AEROPLAN w której napisano że pierwszy SU 22 przekazano do muzeum lotnictwa w Krakowie no a ja byłem pierwszym pilotem polskim który wyleciał samodzielnie na tym typie .I do Piły też na bojowym SU 22 przyleciałem pierwszy mam jeszcze wojskową książkę pilota. Pozdrówka Bogdan Likus. Zdrowie jeszcze pozwala i latam na samolotach mniejszych w kraju i za granicą


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Śro 17:27, 26 Wrz 2007
FITTER 3005
DOWÓDCA
DOWÓDCA

 
Dołączył: 01 Lip 2006
Posty: 361
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 12 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Piła





Tak Exclamation Tak Exclamation tygrysy/su22/ juz jako obiekty muzealne w Minsku Mazowieckim,Krakowie,Swidwinie,Nadarzycach.Najlepsze sztuki z dawnego 6 pułku juz zabrane Exclamation Exclamation Exclamation Pozostaje juz TYLKO JEDNA 3620 która jest w Powidzu z wymalowanym znakiem na stateczniku 6PLMB ale jak widac nic i nikt w tym temacie nic nie robi Crying or Very sad
a szkoda bo to juz ostatni tygrys a w Pile NIKT nie jest zainteresowany pozyskanie z agencji mienia wojskowego samolotu-symbolu 50-cio letniej tradycji lotniczej grodu nad Gwdą.A powiedzenie mówi ''mądry Polak po szkodzie''Czyzby znowu miało tak być Question Question Question


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Czw 11:29, 27 Wrz 2007
Tużyl
KONTROLER LOTÓW
KONTROLER LOTÓW

 
Dołączył: 24 Lut 2007
Posty: 65
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Piła (EPPI)





No tak się składa, że posiadam ten nr Aeroplan'a. Zrobiłem skan :) (mam nadzieje, że dziennikarz nie będzie miał nic przeciwko Wink )

Artykuł o którym wspomniał p. Bogdan.

[link widoczny dla zalogowanych]


Krótka instrukcja jak ściągnąć z serwera Rapidshare.
1) Zjeżdżasz na dół ekranu i klikasz "Free"
2) Wpisujesz kod z obrazka i klikasz "Download"


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pią 0:44, 28 Wrz 2007
eReN
ZASŁUŻONY

 
Dołączył: 01 Lip 2006
Posty: 88
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wałcz (EPMI)





Nevol napisał:
(mam nadzieje, że dziennikarz nie będzie miał nic przeciwko Wink


Nie mamy nic przeciwko... Wink
Robisz nam co najwyżej reklamę...

Pozdrawiam


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Czw 1:26, 05 Sie 2010
sokol 22
Kapral
Kapral

 
Dołączył: 17 Maj 2007
Posty: 18
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: PIŁA





FITTER 3005 napisał:
Tak Exclamation Tak Exclamation tygrysy/su22/ juz jako obiekty muzealne w Minsku Mazowieckim,Krakowie,Swidwinie,Nadarzycach.Najlepsze sztuki z dawnego 6 pułku juz zabrane Exclamation Exclamation Exclamation Pozostaje juz TYLKO JEDNA 3620 która jest w Powidzu z wymalowanym znakiem na stateczniku 6PLMB ale jak widac nic i nikt w tym temacie nic nie robi Crying or Very sad
a szkoda bo to juz ostatni tygrys a w Pile NIKT nie jest zainteresowany pozyskanie z agencji mienia wojskowego samolotu-symbolu 50-cio letniej tradycji lotniczej grodu nad Gwdą.A powiedzenie mówi ''mądry Polak po szkodzie''Czyzby znowu miało tak być Question Question Question

A jednak ja mamy!!! i co ty na to?????
dla mnie bomba!!!!!!!!!!!!!!!!


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Sob 12:24, 26 Sty 2013
wartownia1
Sierżant
Sierżant

 
Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 24
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Strzegom





W roku 1982 w związku z modernizacją lotniska .Nastąpiło przebazowanie pułku na lotnisko Mirosławiec.Powodem tego przebazowania była wymiana przestarzałych Lim-6 na Su.22.W Mirosławcu mieszkaliśmy pod namiotami obok torów przy których rozbiła się Casa .Na jesień pułk wrócił do Piły.Ale Su 22 nie zdążyłem zobaczyć bowiem wyszedłem do cywila.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Historia Su-22M4
Forum Forum Miłośników 6 Pułku Lotnictwa Myśliwsko- Bombowego Strona Główna -> SU-22 m4
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)  
Strona 1 z 1  

  
  
 Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu  


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001-2003 phpBB Group
Theme created by Vjacheslav Trushkin
Regulamin